Zniszczenia miast i wsi na skutek działań wojennych 1939 roku, a następnie stosowany przez okupanta niemieckiego maksymalny wyzysk podbitej ludności, powodujący jej zubożenie, sprawiały, że paląca stała się potrzeba niesienia pomocy pogorzelcom, głodnym i pozbawionym najniezbędniejszych środków do życia.
Już w pierwszych tygodniach wojny i okupacji, w odpowiedzi na apel biskupa kieleckiego, wręcz jego polecenie, liczne parafie przystąpiły do organizowania pomocy najbardziej potrzebującym. W październiku 1939 r. powstawały pierwsze kuchnie ludowe.
Wtedy też biskup Cz. Kaczmarek wzywał proboszczów do zakładania nowych oddziałów Caritas w parafiach1. Oddźwięk na ten apel był jednak niewielki; z najprzeróżniejszych przyczyn2. Na początku 1941 r. w diecezji kieleckiej czynnych było 37 oddziałów parafialnych Caritas. Większość parafii pozostała więc poza strukturami tej organizacji. Nie świadczyło to jednak o braku gotowości księży do pracy dobroczynnej. Przeciwnie. Wielu z nich angażowało się na tym polu spontanicznie i bez formalnych ram organizacyjnych. Przyjmowali na plebanie wysiedlonych, nawet całe rodziny, zapełniając im pełne utrzymanie. Część kapłanów zorganizowała na plebaniach kuchnie lub punkty dożywiania ludności3. Księża zachęcali z ambony do chrześcijańskiego miłosierdzia i sami dzielili się tym, co mieli. Wspierali dobroczynność także finansowo. Przykładowo, w lutym 1943 r. proboszczowie z parafii na terenie powiatu buskiego przekazali delegaturom Polskiego Komitetu Opiekuńczego ofiary z tacy: Gnojno – 300 zł, Balice – 57,42 zł, Strożyska – 300,97 zł, Jurków – 40 zł, Młodzawy – 100 zł4.
Nadto, duszpasterze, zgodnie z poleceniem biskupa, włączyli się w pracę organizacji świadczących pomoc poza strukturami kościelnymi.
W oddziale PCK powiatu buskiego5 czynni byli w 1941 r. księża: Stanisław Cieśliński (Balice), Józef Juchniewicz (Szczaworyż), Władysław Serwatka (Ostrowce), Bolesław Rydzy (Szydłów), Roman Zelek (Kije), Konstanty Tomal (Stopnica)6.
Problem biedy potęgowany był napływem do diecezji kieleckiej wysiedleńców ze Śląska i Wielkopolski (1940-1941), uchodźców przed rzezią wołyńską (1942-1944) i mieszkańców Warszawy po powstaniu (jesień 1944). Im także księża wraz z wiernymi organizowali pomoc i możliwość przeżycia7. Liczba wysiedleńców i uchodźców, którzy znaleźli schronienie i opiekę w interesujących nas parafiach na terenie powiatu buskiego (dane z 1941 r.) wynosiła: Beszowa – 31, Biechów – 5 rodzin, Busko – 78, Góry – 6, Kije – 16, Oleśnica – 31, Ostrowce – 4 rodziny, Pierzchnica – 5 rodzin, Piotrkowice – 10 rodzin, Stopnica – 110, Wolica – 3 rodziny, Zborówek – 1 rodzina8.
Liczbę osób wysiedlonych, a przybyłych na terytorium powiatu buskiego, zawierały także protokoły z kontroli delegatur Rady Opiekuńczej Powiatowej (R.O.P), później, od lipca 1941 r. – po zmianie nazwy – delegatur Polskiego Komitetu Opiekuńczego (Pol.K.O.) w Busku. Te wyliczenia dotyczyły jednak nie parafii, lecz gmin, których obszar obejmowały delegatury. We wspomnianych protokołach zawarto następujące liczby wysiedleńców / uchodźców: Błotnowola / Pawłów – 81, Grabki z siedzibą w Raczycach – 41, Kliszów – 28, Kurozwęki – 55, Łubnice – 31, Nowy Korczyn – 61 (18 rodzin), Oględów z siedzibą w Koniemłotach 68-75, Oleśnica – 106, Pacanów – 23 rodziny, Radzanów – 10 rodzin, Stopnica/Wolica – 32 rodziny, Szczaworyż – 19 osób (6 rodzin), Szczytniki z siedzibą w Kołaczkowicach – 40, Szydłów – 60, Tuczępy – 7, Zborów – 59.
Biskup Czesław Kaczmarek ze swej strony nie ustawał przez cały okres okupacji w mobilizowaniu duchowieństwa do działalności dobroczynnej. W 1940 r. apelował o zaangażowanie się takimi słowy: “Odwołuje się do Waszych kapłańskich serc, abyście za wzorem Apostoła Narodów nie wstydzili się nawet żebrać, gdyby zaszła potrzeba, dla Chrystusa przybywającego do parafii Waszych w setkach rodzin bez domu i chleba. Niech Was nie braknie w komitetach pomocy dla miejscowej lub napływowej ludności na terenie parafii lub gminy. Niebo i ziemię poruszajcie, aby się obudziły sumienia tych, co jeszcze mogą i powinni pomóc biedniejszym od siebie. Nie wahajcie się głosić z ambon prawdy dziś wyjątkowo aktualnej, iż po tym poznają ludzie i Bóg sam, że Chrystusowi jesteśmy uczniami, gdy miłość mieć będziemy jedni dla drugich”10.
Po rozwiązaniu przez władze GG w lipcu 1940 r. wszystkich organizacji pomocy społecznej i przyzwoleniu na działalność dobroczynną jedynie Radzie Głównej Opiekuńczej (RGO), działalność Caritasu wygasała przez następne miesiące. Zaangażowani tam księża przeszli do komitetów opiekuńczych (szczebel powiatu) i ich delegatur (szczebel gmin) w strukturze RGO11.
Z przyczyn, które wymagałyby osobnej analizy, Niemcy zakazali w listopadzie 1942 r. dalszego uczestnictwa duchowieństwa w pracach Polskich Komitetów Opiekuńczych12. Decyzja ta objęła w skali Generalnego Gubernatorstwa 25 kapłanów, w diecezji kieleckiej księdza Henryka Peszko z Pol.K.O. Busko. Zgodzili się natomiast, dzięki interwencji Metropolity Krakowskiego, księcia A.S. Sapiehy, i prezesa RGO, A. Ronikiera, na pozostanie księży w zarządach delegatur Pol.K.O. (481 kapłanów w skali całego GG). W przypadku opuszczenia delegatury przez księdza nie można było przyjąć na jego miejsce innego duchownego, lecz tylko osobę świecką. Stąd zalecane było powstrzymywanie się z przenosinami księży z parafii do parafii13.
Wielką aktywność w działalności dobroczynnej wykazały zakony14, m.in. poprzez pomnożenie liczby ich zakładów opiekuńczych. Siostry zakonne ofiarnie niosły pomoc potrzebującym, wbrew narzuconym ograniczeniom i restrykcjom. Klasztory organizowały punkty sanitarne i kuchnie ludowe oraz udzielały schronienia wysiedleńcom, także osobom ukrywającym się, wśród nich Żydom. W klasztorach zbierano żywność i artykuły pierwszej potrzeby, by w paczkach wysyłać je więźniom obozów koncentracyjnych i jenieckich oraz robotnikom zawleczonych do przymusowej pracy w Rzeszy.
Tabela: Zaangażowanie kapłanów i osób zakonnych w delegaturach Polskiego Komitetu Opiekuńczego powiatu buskiego15
Delegatura Pol.K.O. |
Księża i osoby zakonne |
Biechów (gm. Wójcza) |
Przewodniczącym delegatury był ks. wik. Stanisław Kręgiel z parafii Biechów. |
Busko – miasto |
Ksiądz Henryk Peszko, wikariusz w parafii Busko16, był członkiem Polskiego Komitetu Opiekuńczego17. Ksiądz Stanisław Śliwiński, wikariusz w parafii Busko pełnił funkcję skarbnika w delegaturze. Siostry Albertynki opiekowały się sierotami, prowadziły przytułek dla starców oraz pracowały nieodpłatnie w urządzonej tamże kuchni ludowej. Zimą 1940/1941 z kuchni korzystało 350-400 osób. Proboszcz ks. Antoni Otrembski odprawiał w przytułku msze święte18. |
Chmielnik |
Ksiądz wikariusz Władysław Kwieciński był wiceprzewodniczącym delegatury. Wszystkie siostry kanoniczki (sześć w 1942 r.) zaangażowały się do nieodpłatnej pracy w Polskim Komitecie Opiekuńczym. Przyrządzały 315 obiadów dziennie dla biednych w prowadzonej przez delegaturę kuchni ludowej. Najstarsza z nich, Benigna Pyzik, ur. 1896, pracowała (za 100 zł miesięcznie) jako kucharka19. |
Chroberz |
Ksiądz proboszcz Walenty Kański był przewodniczącym delegatury. |
Gnojno |
Ksiądz Stanisław Cieśliński, prob. parafii Balice był przewodniczącym delegatury. Oceniany przez rewizorów jako powszechnie lubiany, potrafiący rozwijać szersze akcje dobroczynne. |
Góry |
Ksiądz proboszcz Wincenty Soczawa był przewodniczącym delegatury, ksiądz wikariusz Henryk Wieśniak – członkiem. |
Grotniki / Strożyska |
Ksiądz proboszcz Antoni Gębka z parafii Strożyska był przewodniczącym delegatury. |
Kije |
Delegaturę wspierał czynnie proboszcz ks. kanonik Roman Zelek20. |
Kurozwęki |
Siostry Szarytki prowadziły przytułek dla starców, ochronkę i zakład wychowawczy oraz szpital. Siostra Władysława Jurkiewicz21 była wiceprzewodniczącą w delegaturze. Przewodniczącym zaś był ksiądz Wacław Czapla, kapelan klasztorny. |
Nowy Korczyn |
Ksiądz proboszcz Józef Bełczyński był przewodniczącym delegatury. |
Oględów z siedzibą w Koniemłotach |
Proboszcz parafii Koniemłoty, ksiądz Jan Chołoński, był przewodniczącym delegatury. |
Oleśnica |
Ksiądz proboszcz Antoni Król był przewodniczącym delegatury. Wikariusz, ks. Roman Pluta, uczestniczył w wysyłce paczek żywnościowych więźniom obozu koncentracyjnego Gross Rosen22. |
Pacanów |
Ksiądz proboszcz Adam Adamek był przewodniczącym delegatury. Siostry kanoniczki (siedem sióstr w 1942 r.) prowadziły kuchnię dla biednych w budynku swojej szkoły dla dziewcząt w Radziwiłłówce23. |
Pierzchnica |
Ksiądz proboszcz Witold Rok był przewodniczącym delegatury. |
Pińczów |
Ksiądz proboszcz Stanisław Wiśniewski był przewodniczącym i skarbnikiem delegatury. Był bardzo zaangażowany w sprawowaniu tych urzędów, a jednocześnie apodyktyczny. Postawione mu zarzuty o nadużycia okazały się, po specjalnej kontroli, bezpodstawne. W skład delegatury wchodzili także ks. wik. Wacław Radosz, pełniący funkcję magazyniera oraz ojciec gwardian Florian Budziewski, który zastąpił ks. St. Wiśniewskiego na stanowisku przewodniczącego. Magazynierem w delegaturze był także ojciec Edmund Suszyna. |
Piotrkowice |
Ksiądz wikariusz Józef Probierz był członkiem sekcji honorowej, nadzorującej prowadzenie kuchni ludowej. |
Radzanów |
Ksiądz proboszcz Julian Król z parafii Piasek Wielki był przewodniczącym delegatury. |
Stopnica i Wolica |
Gwardian klasztoru reformatów w Stopnicy, ojciec Maciej Śliwa, wielce zasłużony i aktywny społecznie od wielu lat, był przewodniczącym obu delegatur, połączonych w jedną. Wiceprzewodniczącym był ojciec Damian (Teofil Chrobak). Następcą o. M. Śliwy (brak daty zmiany) był ksiądz wik. Konstanty Tomal z parafii Stopnica do pocz. 1943 r. W delegaturze czynny był w 1944 r. ksiądz wik. Tadeusz Beliczyński. |
Szczaworyż (gm. Pęczelice) |
Ksiądz proboszcz Józef Juchniewicz był przewodniczącym delegatury. |
Szydłów |
Ksiądz proboszcz Bolesław Rydzy był przewodniczącym delegatury. Do pracy w delegaturze włączony był także ksiądz wik. Józef Figiel. |
Tuczępy |
Ksiądz wik. Wojciech Wielgus był włączony do pracy delegatury. |
Wiślica |
Proboszcz ksiądz kanonik Paweł Wołoszyn był przewodniczącym delegatury. |
Zagość |
Ksiądz proboszcz Stanisław Sokołowski był włączony do pracy delegatury. |
Zborów |
Ksiądz proboszcz Roman Adamski z parafii w Solcu Zdrój był przewodniczącym delegatury. |
Złota |
Ksiądz proboszcz Jan Chmielewski z parafii Pełczyska był przewodniczącym delegatury. |
Przypisy
- Stowarzyszenie “Caritas” w diecezji kieleckiej zostało założone w 1931 r. przez biskupa A. Łosińskiego. Diecezjalny związek “Caritas” w Sandomierzu powstał w 1932 r. z inicjatywy biskupa Włodzimierza Jasińskiego. Statutowym zadaniem obu związków “Caritasu”, kieleckiego i sandomierskiego, było zjednoczenie katolickiej dobroczynności, kierownictwo nią, reprezentacja na zewnątrz i ochrona jej interesów. Zasadniczo więc nie angażowały się one w bezpośrednią działalność dobroczynną , lecz upatrywały swoją misję w usprawnianiu akcji charytatywnej w diecezji, prowadzonej przez żeńskie i męskie zgromadzenia zakonne oraz inne katolickie organizacje charytatywne. Marek Przeniosło, Zaangażowanie duchowieństwa diecezji kieleckiej w prace Związku “Caritas” w latach 1931-1939, [w:] Jerzy Gapys, Mieczysław B. Markowski (redakcja naukowa), Duchowieństwo polskie w latach niepodległości 1918-1939 i w okresie II wojny światowej. Kielce 2006, s. 239-257; Ewa Dyk, “Caritas” w diecezji sandomierskiej (1932-1950). Studia Sandomierskie 15 (2008), z. 2-3, s. 5-11.
- Obszerniej na ten temat p. Ks. Tomasz Gocel, Działalność charytatywna duchowieństwa diecezji kieleckiej w latach drugiej wojny światowej 1939-1944, [w:] Jerzy Gapys, Mieczysław B. Markowski (redakcja naukowa), Duchowieństwo polskie w latach niepodległości 1918-1939 i w okresie II wojny światowej. Kielce 2006, s. 293-294.
- Jerzy Gapys, W służbie bliźniemu. Działalność dobroczynna księży w parafiach na terenie Dystryktu Krakowskiego 1939-1945 w świetle materiałów archiwalnych Rady Głównej Opiekuńczej. Resovia Sacra R. 14/15 (2007/2008), s. 241-253.
- Sprawozdanie referenta organizacyjnego, Stanisława Janika, Pol.K.O. w Busku za miesiąc luty 1943 r. AAN 125/752, k. 197-199.
- Po powołaniu Rady Głównej Opiekuńczej, Polski Czerwony Krzyż działał już tylko w bardzo ograniczonym zakresie. Rozporządzenie gubernatora generalnego z lipca 1940 r., rozwiązujące wszystkie stowarzyszenia i organizacje, nie objęło wprawdzie PCK, ale dotkliwie ograniczyło jego działalność. Rozwiązano struktury terenowe i ustanowiono pełnomocników i komisarzy do nadzorowania pracy i korespondencji PCK.
- Lista nauczycieli i duchownych, członków PCK, sporządzona przez radcę szkolnego w Busku 28.7.1941 r. na żądanie Wydziału Nauki i Oświaty urzędu gubernatora radomskiego. APR 209/1044, k. 8-9.
- Marian Paulewicz, Diecezja kielecka [w:] Życie religijne w Polsce pod okupacją hitlerowską 1939-1945, praca zbiorowa pod red. Zygmunta Zielińskiego, Warszawa 1982, s. 242; Ks. Tomasz Gocel, Duszpasterstwo w Diecezji Kieleckiej w latach II wojny światowej 1939-1945. Kielce 2012, s. 85.
- Dane na podstawie sprawozdań z działalności charytatywnej w parafiach (ADK, AK, sygn. OE-2/4), ujęte w tabeli [w:] Ks. Tomasz Gocel, Duszpasterstwo w Diecezji Kieleckiej w latach II wojny światowej 1939-1945. Kielce 2012, s. 238-239.
- Sprawozdanie referenta organizacyjnego (Józef Sładek) za miesiąc lipiec 1941 r. Rejon Busko-Stopnicki (Polskiego Komitetu Opiekuńczego). AAN 125/752, k. 10-18.
- Bp Cz. Kaczmarek, W sprawie akcji charytatywnej, KPD 27 R. 1940, nr 3-4, s. 26. Cytat przejęty z: Ks. Tomasz Gocel, Duszpasterstwo… , s. 240.
- Małgorzata Krupecka, Życie religijno-społeczne pod okupacją niemiecką i radziecką [w:] Bartłomiej Noszczak (redakcja), W matni. Kościół na ziemiach polskich w latach II wojny światowej. Warszawa 2011, s. 64; Na terenie całego GG w prace dobroczynne RGO włączonych było 926 duchownych, a w strukturach PCK działało ok. 160 kapłanów. W diecezji kieleckiej działalność charytatywną koordynowało 136 kapłanów. Jerzy Gapys, Polskie rzymskokatolickie duchowieństwo diecezjalne w Radzie Głównej Opiekuńczej 1939-1945, Kielce 2010, s. 242.
- Sprawcą i egzekutorem wykonania tego rodzaju decyzji był Referat ds. Ludności i Opieki Społecznej w Wydziale Spraw Wewnętrznych rządu GG. Zastępcą kierownika referatu był od maja 1942 r. SS-Hauptsturmführer Richard Türk (1903-1984). To on ponaglał w styczniu 1943 r. kierownictwo RGO do zameldowania, czy polecenia jego referatu zostały wykonane. Türk przed przyjściem do Krakowa był kierownikiem Referatu ds. Ludności i Opieki Społecznej w urzędzie gubernatora lubelskiego. Tam aktywnie uczestniczył wiosną 1942 r. w deportacji ludności żydowskiej do obozu zagłady w Bełżcu w ramach “Akcji Reinhardt”. Po wojnie, ze względu na swoje “zasługi” w okupowanej Polsce, skrył się jako robotnik w szkółce leśnej (podobnie, jak wielu innych nazistowskich sprawców, którzy polubili w 1945 r. zajęcia w leśnictwie lub rolnictwie w możliwie odosobnionych miejscach; wśród nich był starosta z Buska, W. Schäfer) w Szlezwiku-Holsztynie, następnie w winnicy w Hesji do 1951 r. Gdy pozbył się lęku przed wymiarem sprawiedliwości, zaangażował się politycznie w rewizjonistycznych organizacjach przesiedleńczych i z ich ramienia dwukrotnie kandydował do Bundestagu. To kandydowanie spowodowało publiczne zainteresowanie jego nazistowską przeszłością. Zarzuty o współsprawstwo w eksterminacji ludności żydowskiej w Polsce prokuratura w Moguncji “ukręciła” w 1966 r. poprzez odebranie wiarygodności naocznemu świadkowi oraz poprzez stwierdzenie, że administracja cywilna dystryktu lubelskiego nie była świadomą, iż uczestniczyła w organizacji masowej zagłady Żydów. Pismo R. Türka z 14.1.1943 r. do RGO w Krakowie; ADK, Akta kurialne ogólne. Działalność charytatywna Rady Głównej Opiekuńczej i Komitetu Opieki Społecznej 1940-1946, sygn. OE-3, k. 84; Bogdan Musial, Deutsche Zivilverwaltung und Judenverfolgung im Generalgouvernement: eine Fallstudie zum Distrikt Lublin 1939-1944. Wiesbaden 1999, s. 232-241; Klaus-Peter Friedrich (opracowanie), Polen: Generalgouvernement August 1941-1945, Die Verfolgung und Ermordung der europäischen Juden durch das nationalsozialistische Deutschland 1933-1945, Tom 9, München 2014, s. 224.
- Pismo z 3.2.1943 r. prezesa RGO, A. Ronikiera, do biskupa kieleckiego, Cz. Kaczmarka, ADK, Akta kurialne ogólne. Działalność charytatywna Rady Głównej Opiekuńczej i Komitetu Opieki Społecznej 1940-1946, sygn. OE-3; tamże: pismo naczelnika Wydziału Ofiarności RGO, Antoniego Plater Zyberk, z 13.3.1943 r. do Kurii Biskupiej w Kielcach k. 90-91; Mieczysław Wrzosek, Z dziejów Rady Głównej Opiekuńczej w Generalnej Guberni (1939-1945). Studia Podlaskie, tom XI, Białystok 2001, s. 138.
- W 1942 r. na terenie powiatu buskiego obecny był zakon Reformatów w Pińczowie (4 ojców) i Stopnicy (5 ojców, 8 braci, 4 kleryków). W Stopnicy zakonnicy musieli opuścić klasztor w listopadzie 1944 r. ze względu na prowadzone w tamtej okolicy walki frontowe. Tomasz Gocel, Represje niemieckie wobec kleru wiejskiego w diecezji kieleckiej 1939–1945 [w:] Wieś polska w czasie II wojny światowej. Kielce 1/2020, s. 103.
- Tabelę zestawiłem na podstawie protokołów z lustracji delegatur Polskiego Komitetu Opiekuńczego, przeprowadzonych w okresie od sierpnia 1941 do maja 1943 r. AAN 125/752 i uzupełniłem danymi z tabeli “Dystrykt radomski – księża w delegaturach PolKO” [w:] Jerzy Gapys, Polskie rzymskokatolickie duchowieństwo diecezjalne w Radzie Głównej Opiekuńczej 1939-1945, Kielce 2010, s. 225-226. Tam podane są także okresy działalności poszczególnych kapłanów w delegaturach Pol.K.O.
- Ks. H. Peszko był ponadto członkiem 5-osobowego zarządu Pol.K.O. w Busku. Pismo starosty buskiego do RGO w Krakowie z 16.8.1940 r. AAN 125/378, b.n.k.
- Protokół nr 11 z posiedzenia Polskiego Komitetu Opiekuńczego, odbytego w listopadzie 1941 r. w biurze Pol.K.O. pod przewodnictwem Prezesa Michała Michalskiego. AAN 125/752, k. 20.
- ADK, AP, sygn. XO-12, k. 245.
- ADK, Akta zakonne sióstr kanoniczek Ducha Świętego de Saxia r. 1922-1971, sygn. OK-13/1, k. 71-71a.
- Ks. Roman Zelek był też przewodniczącym powołanej w maju 1943 r. Komisji Rewizyjnej Pol.K.O. w Busku, Pismo Przewodniczącego Pol.K.O. w Busku, Michała Michalskiego, z 4.5.1943 r. do Doradcy Rady Głównej Opiekuńczej w Radomiu. AAN 125/378, b.n.k.
- Władysława Jurkiewicz, c. Marcelego i Anny, ur. 6.6.1893 r. w Serocku. Te dane pochodzą z korespondencji Komitetu Opiekuńczego ze starostwem w Busku w 1943 r. AIPN GK 639/41, k. 216.
- Marianna Poniewierska z d. Plewa “Jana”, Wspomnienia napisane po 50 latach, Kombatanckie Zeszyty Historyczne, nr 10/2, rok 3, Warszawa 1994, s. 39.
- ADK, Akta zakonne sióstr kanoniczek Ducha Świętego de Saxia r. 1922-1971, sygn. OK-13/1, k. 72-72a.
- Protokół z kontroli Delegatury R.O.P. w Busku na miasto Pińczów, przeprowadzonej 29 maja 1941 r. przez Przewodniczącego R.O.P. Michalskiego Michała. AAN 111/125/752, k. 2-3; Strona internetowa Diecezji Kieleckiej, zakładka “Pińczów, Nawiedzenia NMP”. Dostęp: listopad 2021.